Sunday, May 10, 2009

:: Nota 5 - Kuliah 3 ::

PENGURUSAN PERUBAHAN DALAM PENDIDIKAN
by Dr. Mohd Izham

Konsep Perubahan Dalam Pendidikan

Perubahan dalam pendidikan adalah satu perkara yang tidak dapat dielakkan. Namun begitu, perubahan yang mewujudkan ketidakpastian mesti dielakkan kerana boleh mendorong kepada keruntuhan masa depan generasi muda.
Perubahan didapati lebih menggambarkan ciri-ciri pendidikan berbanding dengan
kestabilan (Oliver 1996).

Jenis-jenis Perubahan (Dessler, 1995)

1) Perubahan ke arah peningkatan - memberi kesan kpd komponen-komponen tertentu
dalam organisasi

2) Perubahan stategik organisasi - melibatkan keseluruhan organisasi

3) Perubahan reeaktif - berlaku akibat tindakbalas langsung drp pelanggan & pihak berkepentingan

4) Perubahan akibat daripada jangkaan -Perubahan bukan disebabkan oleh desakan pelanggan
tetapi kerana kesedaran dlm kalangan pengurusan yg perlukan perubahan utk kebaikan organisasi

Perubahan Adalah Kompleks

Perkaitan dgn Proses Evolusi & Revolusi

Evolusi = Perubahan yg menghasilkan ksn yg sedikit dalam tempoh yg panjang & menyebabkan perubahan yg ketara

Revolusi = Perubahan yg pantas & meninggalkan kesan yang membinasakan
Perubahan itu multidimensi

Sebarang keputusan utk perubahan melibatkan pelbagai pertimbangan yg mana utk mengenalpasti semua dimensi yg berkaitan dgn perubahan.
6 dimensi yg perlu difahami :
1) Tujuan perubahan
2) Unit perubahan
3) Sifat perubahan
4) Magnitud perubaan
5) Skop perubahan
6) Jangkamasa perubahan

Chambers (1977) mengatakan bahawa perubahan itu berbentuk kitaran di mana setiap kitaran perubahan dijangka berakhir dalam tempoh 10 hingga 15 tahun.

Model-model Perubahan

1) Model Penggabungan Roger

- Proses inovasi bermula apabila masalah atau keperluan telah dikenalpasti. Inovasi tidak semestinya terhasil dari penyelidikan tetapi mungkin terhasil dari amalan praktikal sebagai jawapan kepada masalah yang timbul.

2) Model Kanter

- Struktur dan inovasi boleh difahami dengan lebih baik jika prosesnya dibahagikan kpd beberapa tugas utama. Terdapat 4 tugas inovasi iaitu:

a) Penjanaan idea
b) Membina idea
c) Realisasi idea
d) Pemindahan idea

3) Model Rand

- Proses perubahan di sekolah melibatkan 3 langkah (Berman & McLaughlin, 1978)
a) Daya usaha
b) Implementasi
c) Penggabungan

4) Model Acot

- Berdasarkan Projek Apple Classroom of Tomorrow (ACOT) iaitu kajian pengenalan komputer di dalam bilik darjah.Kehendak perubahan dalam pengajaran & pembelajaran telah berkembang secara beransur-ansur. Terdapat 5 langkah perubahan dalam proses pengajaran & pembelajaran iaitu :
a) Kemasukan (entry)
b) Memilih (adoption)
c) Menyesuaikan (adaptation)
d) Penggunaan (appropriation)
e) Mereka cipta (invention)

Aktiviti 3 : Nyatakan 8 sebab mengapa orang menentang perubahan & bincangkan cara penyelesaiannya

- Telah dihantar kepada Dr. Izham pada hari kuliah