Wednesday, May 27, 2009

:: Kuliah 6 ::

Tarikh: 25 Mei 2009
Pensyarah: Hajah Halimah Harun

AKTIVITI 1

Para pelajar diarah menjawab soalan-soalan berikut:
• Nama dan No Matrik
• Bidang Pengkhususan
• Alamat Tetap
• Status
• Mengapa ingin menjadi guru?
• Guru yang paling disukai dan kenapa?
• Guru yang paling dibenci dan kenapa?
• Apakah tugas guru?
• Lukis gambar pokok beserta tandatangan dan tarikh lahir


AKTIVITI 2

Para pelajar diarah mencari pasangan masing-masing kemudian melakukan tugasan berikut:

a. Memilih satu tajuk kertas pembentangan yang dibentangkan di Seminar Serantau UKM-UNRI.
b. Tuliskan isi-isi penting yang difahami.
c. Bentangkan di hadapan kelas.

Ahli Kumpulan:
1. Nik Hidayatul Nur Saadah
2. Yusnaini Abd. Hamid

Kumpulan saya telah menjadi sukarela untuk menjadi pembentang yang pertama.

Tajuk : Pembelajaran Koperatif Tipe STAD yang di awal dengan Pemberian Soal Cerita untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VII(G) SMPN 13 Pekan Baru

Pembentang : Susda Heleni

Ringkasan Kajian :
- Kajian ini adalah berteraskan kajian tindakan

Kenapa?
- Kajian dilakukan untuk meningkatkan pemahaman pelajar untuk menjawab soalan matematik yang berteraskan kepada soal cerita (penceritaan)

Apa?
- Kajian ini memerlukan kepada refleksi dan melibatkan penambahbaikan kepada refleksi tersebut

Bagaimana?
- Pengaplikasian kaedah pembelajaran jenis koperatif STAD ke atas para pelajar yang terlibat

Prosedur?
- Melibatkan perancangan, tindakan, pemerhatian dan refleksi


AKTIVITI 3

1. Bentuk sebuah kumpulan dengan 5 orang ahli (berlainan bangsa, jantina dan pengkhususan)
2. Bincang dan bina tajuk yang sesuai untuk sebuah kertas cadangan/proposal.
3. Proposal mesti dihantar pada 28 Mei 2009.