Sunday, April 26, 2009

:: NOTA 2 - Kuliah 1 : Konsep Kajian Tindakan ::

Action research is focused on the immediate application, not on the development of theory, nor upon general application. It has placed its emphasiss on a problem, here and now, in a local setting. its finding are to be evaluated in terms of local applicability, not in terms of universal validity (John W. Best, 1970). Menurut beliau lagi kajian tindakan bertujuan untuk :
i) Meningkatkan amalan-amalan di sekolah dan pada masa yang sama turut meningkatkan kelakuan sesiapa yang cuba untuk meningkatkan amalan tersebut
ii) Ia juga untuk menggabungkan fungsi kajian dengan kemajuan guru dalam kualiti sebagai objektiviti, kemahiran dalam proses kajian, tabiat berfikir, kebolehan untuk bekerja secara harmoni dengan orang lain dan juga meningkatkan semangat profesional.
Menurut McCuthceon & Jung (1991), "Terdapat banyak definisi untuk kajian tindakan tetapi semua definisi berkongsi pandangan yang sama iaitu kajian tindakan melibatkan satu persoalan sistematik yang bersifat collective, collaborative, self-reflective, critical dan dijalankan oleh peserta yang terlibat dalam persoalan tersebut"
Kajian tindakan merupakan merupakan satu kaedah penyelidikan yang berunsurkan inkuiri kendiri. Kajian tindakan dalam pendidikan adalah satu bentuk kajian yang para guru boleh lakukan untuk memeriksa sendiri kajian pendidikan mereka di sekolah secara sistematik dengan menggunakan teknik-teknik kajian. Kajian tindakan juga merupakan proses yang berterusan dan turut melibatkan perlaksanaan kajian ke atas masalah-masalah dalam pendidikan dalam kelas. Kajian tersebut mestilah dijalankan oleh sesiapa yang perlu diubah cara kelakuan mereka dalam sesuatu perkara sebagai hasil kajian. Setiap sekolah tidak akan kekal dengan satu praktik kehidupan yang kukuh dan berkembang melainkan guru, murid-murid, penyelia, pentadbir dan penaung sekolah sentiasa memeriksa apa yang mereka lakukan secara berterusan. Oleh itu, samada secara individu mahupun berkumpulan, mereka perlu menggunakan imaginasi secara kreatif dan membina untuk mengenalpasti amalan atau praktik yang perlu diubah bagi memenuhi keperluan serta permintaan terhadap kehidupan yang lebih baik melalui kajian tindakan.

0 comments: