Reka bentuk kajian tindakan berbeza daripada kajian konvensional kerana ia dijalankan di sekolah untuk kegunaan dan dilakukan oleh guru-guru yang bertujuan untuk mengkaji berkaitan dengan pelbagai aspek dalam pendidikan seperti pedagogi. Ini adalah untuk memastikan proses pengajaran & pembelajaran berjalan dengan lancar.
- Rekabentuk kajian tindakan adalah berbeza berdasarkan sekolah.
- Dalam laporan akhir kajian tindakan, rekabentuk kajian tindakan diletakkan di bahagian metadologi iaitu bahan atau kaedah kajian dijalankan
- Rekabentuk kajian tindakan terbahagi kepada beberapa peringkat iaitu :
1) Tinjauan awal
2) Merancang
3) Perlaksanaan tindakan
4) Pemerhatian dan kesimpulan
5) Dapatan kajian
- Keistimewaan kajian tindakan yang membezakannya dengan kajian konvensional ialah penyelidik terlibat secara langsung dalam kajian sebagai salah satu subjek kajian
Friday, May 1, 2009
:: Nota 4 - Kuliah 2 : Rekabentuk Kajian Tindakan ::
Posted by yusnaini Abd Hamid P48654 at 11:50 PM
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment