Saturday, May 23, 2009

:: TUGASAN 1 - ulasan buku ::

PROSEDUR KAJIAN TINDAKAN

Keperluan utama yang harus diambil perhatian dalam kajian tindakan adalah sentiasa berada pada jalan ataupun trek yang betul semasa menjalankan tindakan serta perlaksanaan semasa setiap kitar berlaku. Ini adalah kerana, pada ketika inilah akan berlakunya pengumpulan data yang dikehendaki dan dapat dikendalikan oleh penyelidik dan pengamal kajian tindakan tersebut supaya mereka dapat menganalisis serta mengolah data bagi mendapatkan penyelesaian untuk masalah yang dikaji. Melalui pengumpulan data yang betul, penyelidik juga dapat mencari jawapan serta penerangan tentatif untuk sesuatu masalah atau peristiwa dan kejadian dalam kajian dan akhir sekali untuk membuat penilaian terhadap keseluruhan proses dalam kajian yang dilakukan. Penilaian untuk keseluruhan proses mestilah bermula daripada fasa perancangan, fasa perlaksanaan, fasa pemerhatian, dan fasa refleksi.

Namun begitu, proses kajian yang dijalankan mengikut trek atau landasan yang betul dengan sendirinya akan memberikan data yang dapat melihat keseluruhan proses serta ulasan yang secara holistik. Secara asasnya, apabila penyelidik membuat refleksi, fokus kepada 4 perkara ataupun soalan yang mudah iaitu :

i) Apa yang kamu amalkan sekarang?
ii) Apa yang kamu ingin ubah?
iii) Kenapa anda mahukan atau perlukan perubahan?
iv) Apakah jangkaan target anda?

Soalan-soalan ini berguna untuk membantu penyelidik dalam mempersembahkan hasil kerja mereka kepada rakan-rakan serta masyarakat sebagai satu contoh kajian yang boleh digunakan oleh semua pihak.

0 comments: