Monday, May 25, 2009

:: TUGASAN 2 - Ulasan Jurnal ::

Artikel 1

Northen Exposures : Models of Experiential Learning in Indigenous Education

Pengenalan:

Kajian tindakan ini adalah tentang kajian perlaksanaan model ‘experiential’ yang dijalankan di sekolah-sekolah terpilih yang mana melibatkan program ‘experiential’ untuk menghadapi kekurangan kejayaan dan di kalangan pelajar orang asli dengan menggalakkan bentuk pendidikan holistik yang menilai kepentingan tempat dan pengetahuan budaya mereka.

Tujuan kajian:

Untuk mengetahui elemen manakah dalam pendidikan ‘experiential dan place-based’ yang akan membawa kepada penglibatan terbaik kepada pelajar orang asli dan juga meningkatkan hasil atau kesudahan dalam pendidikan.

Kaedah:

Kajian dijalankan di 5 buah sekolah dan mengambil masa selama 2 bulan melalui pemerhatian 2 komuniti dan membuat laporan kes kajian kualitatif ke atas program-program di bawah ;

1) Experiential Education Program : Wood Street School, Ghuch Tla Community school, and Selkrik Elementary, part of the Yukon Department of Education in Whitehorse, Yukon


2) Community-Based Experiential Education Program: Kehewin First Nation School and Le Goff School, part of Treaty Six Tribal Chief Peace-keeping Conservation Commission in St. Paul, Alberta.

Peserta atau sampel :

Kerjasama dengan komuniti dan peserta dari sekolah. Setiap komuniti menyediakan seorang ketua yang membekalkan halatuju dan sokongan untuk kajian dilakukan. Kajian juga mendapat input daripada orang-orang yang lebih tua, chiefs, ahli persatuan komuniti, ibu bapa, pentadbir pendidikan (pengarah bahagian, pengetua, dan penasihat), guru-guru dan pelajar-pelajar.

Pengumpulan data dan penganalisisan data:

Memilih kaedah kualiatatif yang mana menurut Chavers, (2000) terdapat beberapa bukti menunjukkan bahawa metodologi orang asli adalah kondusif kepada jenis kaedah kajian ini. Perbandingan analisis kajian kes menyediakan satu interpretasi teks bagi setiap program ( Burawoy, 2000;Yin, 2003). Satu penerangan yang lengkap bagi evolusi setiap program dimasukkan dalam pengumpulan data. Melihat kepada perkara-perkara khusus dan spesifik dalam kajian kes dan juga analisis kepada perbandingan terhadap 3 kes kajian memberikan maklumat untuk komuniti, sekolah , dan pendidik.

Keputusan dan perbincangan:

Keputusan menunjukkan banyak persamaan dalam faktor-faktor yang membawa kepada penglibatan yang baik di kalangan pelajar orang asli dalam ke dua-dua program tersebut. Ini menunjukkan bahawa penemuan kajian menyediakan komuniti dan pendidik kepada pemahaman yang lebih baik terhadap pendekatan pendidikan yang berjaya melibatkan pelajar orang asli dalam proses pembelajaran melalui penggabungan pengetahuan orang asli dan metodologi melalui satu model ‘experiential’.

0 comments: