Monday, May 25, 2009

:: TUGASAN 2 - Ulasan Jurnal ::


PERSAMAAN DAN PERBEZAAN ANTARA KE TIGA-TIGA ARTIKEL

i) Persamaan

Persamaan di antara artikel-artikel yang diulas ini ialah ke tiga-tiganya menggunakan kaedah pengumpulan dan penganalisisan data secara kualitatif dalam mempersembahkan kajian yang dilakukan. Ke tiga-tiga artikel juga tidak menyatakan tentang kitaran kajian samada dilakukan sekali ataupun berulang-ulang kali. Ini adalah berbeza dengan contoh kajian tindakan yang dibaca dalam buku untuk tugasan 1 yang mana kajian tindakan yang dicadangkan dan dijalankan melibatkan beberapa kitar kajian supaya hasil serta penambahbaikan dapat dilihat dengan jelas selepas kajian dijalankan.


ii) Perbezaan


- Konteks kajian :


Artikel 1 adalah kajian ke atas perlaksanaan program pendidikan ‘experiential’ untuk melihat keberkesanan program tersebut bagi pelajar orang asli di beberapa sekolah terpilih di Canada


Artikel 2 merupakan kajian ke atas pembangunan kursus untuk program ijazah kejururawatan di Taiwan. Kajian ini lebih kepada pemerhatian bagi perlaksanaan bahan-bahan kursus dan strategi pengajaran.


Artikel 3 fokus kepada perlaksanaan satu bentuk latihan reflektif untuk pembantu pengajar bahasa asing.


- Sampel:


Artikel 1 - melakukan kajian di 5 buah sekolah selama 2 bulan. Peserta dari kalangan komuniti dan pelajar sekolah.



Artikel 2 - menggunakan 4 orang penulis artikel dan 12 pelatih dari universiti untuk kajian penulis


Artikel 3 – 15 orang pembantu pengajar lulusan siswazah


- Prosedur:


Artikel 2 – Prosedur kajian di bahagikan kepada stage perancangan, rekabentuk, perlaksanaan, dan penilaian

-Data :

Artikel 1 - menggunakan kaedah pengumpulan data secara kualitatif

Artikel 2 – Menggunakan kaedah pengumpulan dan penganalisisan data secara kualitatif dan kuantitatif (Kaedah pengukuran CBM)

Artikel 3 – Pengumpulan dan penganalisisan data secara kualitatif yang mana diambil dari laporan peserta melalui 2 jenis pemerhatian serta perbandingan analisis pemerhatian untuk mendapatkan cirri-ciri umum dan hubungkait.

0 comments: