PERSAMAAN DAN PERBEZAAN ANTARA KE TIGA-TIGA ARTIKEL
i) Persamaan
Persamaan di antara artikel-artikel yang diulas ini ialah ke tiga-tiganya menggunakan kaedah pengumpulan dan penganalisisan data secara kualitatif dalam mempersembahkan kajian yang dilakukan. Ke tiga-tiga artikel juga tidak menyatakan tentang kitaran kajian samada dilakukan sekali ataupun berulang-ulang kali. Ini adalah berbeza dengan contoh kajian tindakan yang dibaca dalam buku untuk tugasan 1 yang mana kajian tindakan yang dicadangkan dan dijalankan melibatkan beberapa kitar kajian supaya hasil serta penambahbaikan dapat dilihat dengan jelas selepas kajian dijalankan.
ii) Perbezaan
- Konteks kajian :
Artikel 1 adalah kajian ke atas perlaksanaan program pendidikan ‘experiential’ untuk melihat keberkesanan program tersebut bagi pelajar orang asli di beberapa sekolah terpilih di Canada
Artikel 2 merupakan kajian ke atas pembangunan kursus untuk program ijazah kejururawatan di Taiwan. Kajian ini lebih kepada pemerhatian bagi perlaksanaan bahan-bahan kursus dan strategi pengajaran.
Artikel 3 fokus kepada perlaksanaan satu bentuk latihan reflektif untuk pembantu pengajar bahasa asing.
- Sampel:
Artikel 1 - melakukan kajian di 5 buah sekolah selama 2 bulan. Peserta dari kalangan komuniti dan pelajar sekolah.
Artikel 2 - menggunakan 4 orang penulis artikel dan 12 pelatih dari universiti untuk kajian penulis
Artikel 3 – 15 orang pembantu pengajar lulusan siswazah
- Prosedur:
Artikel 2 – Prosedur kajian di bahagikan kepada stage perancangan, rekabentuk, perlaksanaan, dan penilaian
-Data :
Artikel 1 - menggunakan kaedah pengumpulan data secara kualitatif
Artikel 2 – Menggunakan kaedah pengumpulan dan penganalisisan data secara kualitatif dan kuantitatif (Kaedah pengukuran CBM)
Artikel 3 – Pengumpulan dan penganalisisan data secara kualitatif yang mana diambil dari laporan peserta melalui 2 jenis pemerhatian serta perbandingan analisis pemerhatian untuk mendapatkan cirri-ciri umum dan hubungkait.
0 comments:
Post a Comment