PENGURUSAN PERUBAHAN DALAM PENDIDIKAN
by Dr. Mohd Izham
Konsep Perubahan Dalam Pendidikan
Perubahan dalam pendidikan adalah satu perkara yang tidak dapat dielakkan. Namun begitu, perubahan yang mewujudkan ketidakpastian mesti dielakkan kerana boleh mendorong kepada keruntuhan masa depan generasi muda.
Perubahan didapati lebih menggambarkan ciri-ciri pendidikan berbanding dengan
kestabilan (Oliver 1996).
Jenis-jenis Perubahan (Dessler, 1995)
1) Perubahan ke arah peningkatan - memberi kesan kpd komponen-komponen tertentu
dalam organisasi
2) Perubahan stategik organisasi - melibatkan keseluruhan organisasi
3) Perubahan reeaktif - berlaku akibat tindakbalas langsung drp pelanggan & pihak berkepentingan
4) Perubahan akibat daripada jangkaan -Perubahan bukan disebabkan oleh desakan pelanggan
tetapi kerana kesedaran dlm kalangan pengurusan yg perlukan perubahan utk kebaikan organisasi
Perubahan Adalah Kompleks
Perkaitan dgn Proses Evolusi & Revolusi
Evolusi = Perubahan yg menghasilkan ksn yg sedikit dalam tempoh yg panjang & menyebabkan perubahan yg ketara
Revolusi = Perubahan yg pantas & meninggalkan kesan yang membinasakan
Perubahan itu multidimensi
Sebarang keputusan utk perubahan melibatkan pelbagai pertimbangan yg mana utk mengenalpasti semua dimensi yg berkaitan dgn perubahan.
6 dimensi yg perlu difahami :
1) Tujuan perubahan
2) Unit perubahan
3) Sifat perubahan
4) Magnitud perubaan
5) Skop perubahan
6) Jangkamasa perubahan
Chambers (1977) mengatakan bahawa perubahan itu berbentuk kitaran di mana setiap kitaran perubahan dijangka berakhir dalam tempoh 10 hingga 15 tahun.
Model-model Perubahan
1) Model Penggabungan Roger
- Proses inovasi bermula apabila masalah atau keperluan telah dikenalpasti. Inovasi tidak semestinya terhasil dari penyelidikan tetapi mungkin terhasil dari amalan praktikal sebagai jawapan kepada masalah yang timbul.
2) Model Kanter
- Struktur dan inovasi boleh difahami dengan lebih baik jika prosesnya dibahagikan kpd beberapa tugas utama. Terdapat 4 tugas inovasi iaitu:
a) Penjanaan idea
b) Membina idea
c) Realisasi idea
d) Pemindahan idea
3) Model Rand
- Proses perubahan di sekolah melibatkan 3 langkah (Berman & McLaughlin, 1978)
a) Daya usaha
b) Implementasi
c) Penggabungan
4) Model Acot
- Berdasarkan Projek Apple Classroom of Tomorrow (ACOT) iaitu kajian pengenalan komputer di dalam bilik darjah.Kehendak perubahan dalam pengajaran & pembelajaran telah berkembang secara beransur-ansur. Terdapat 5 langkah perubahan dalam proses pengajaran & pembelajaran iaitu :
a) Kemasukan (entry)
b) Memilih (adoption)
c) Menyesuaikan (adaptation)
d) Penggunaan (appropriation)
e) Mereka cipta (invention)
Aktiviti 3 : Nyatakan 8 sebab mengapa orang menentang perubahan & bincangkan cara penyelesaiannya
- Telah dihantar kepada Dr. Izham pada hari kuliah
Sunday, May 10, 2009
:: Nota 5 - Kuliah 3 ::
Posted by yusnaini Abd Hamid P48654 at 8:27 AM 0 comments
Saturday, May 2, 2009
:: AKTIVITI 2 - Kuliah 2 : Refleksi Topik Pengajaran ::
Ketua kumpulan: Norhidayah binti Arpi
Pencatat: Nur Faizah binti Azizan
Pembentang: Yusnaini
REFLEKSI
Topik: Sistem pengangkutan dalam tumbuhan
Subtopik: Pengangkutan air melalui xilem
Masalah: Pelajar sukar memahami dan membayangkan proses pengangkutan air dalam tumbuhan
Penambaikan :
1) Guru mengubah cara mengajar daripada cara kuliah kepada cara demonstrasi.
2) Menunjukkan video yang menunjukkan proses pergerakan air yang diangkurt oleh tumbuhan.
3) Melakukan amali di dalam makmal.
4) Menggunakan BBM yang lain seperti menunjukkan gambar keratan rentas untuk proses yang terlibat
Kesan: Pelajar lebih memahami proses pengangkutan air melalui xilem.
Posted by yusnaini Abd Hamid P48654 at 8:50 AM 0 comments
Friday, May 1, 2009
:: AKTIVITI 1 - Kuliah 2 : Refleksi Selepas Program BIG 2 ::
Selepas berlansungnya Program Bina Insan Guru II di Pulau pangkor, saya telah melakukan refleksi kendiri dan hasilnya adalah seperti berikut:
KELEMAHAN
i) Kurang daya kepimpinan
Oleh kerana saya merupakan jawatankuasa yang bertanggungjawab untuk mengendalikan malam kesenian & kebudayaan pada program BIG II kumpula A, maka saya memerlukan ciri-ciri kepimpinan untuk menguruskan program, memimpin dan menggerakkan pelajar pada malam tersebut. Namun begitu, saya menyedari ciri-ciri kepimpinan kurang dalam diri saya kerana saya berasa kurang yakin untuk terlalu bertegas dengan para peserta untuk memberi pertolongan dalam persediaan aktiviti tersebut dan mengarahkan mereka bertindak cepat serta mematuhi masa. Saya berasa rendah diri untuk memberi arahan kepada peserta dan bkurang berkeyakinan untuk bertindak sebagai ketua
ii) Kurang keyakinan diri
Kekurangan ciri kepimpinan dalam diri disebabkan oleh kurang keyakinan diri untuk menjadi ketua dan berhadapan dengan para peserta.
PENAMBAHBAIKAN
Matlamat :
Untuk meningkatkan keyakinan dan ciri-ciri kepimpinan dalam diri
Objektif :
i) Supaya boleh bertindak sebagai ketua dan memimpin orang lain terutamanya apabila menjadi guru nanti
ii) Mendapat keyakinan untuk berhadapan dengan orang lain
ii) Menjadi lebih aktif dan melibatkan diri dalam semua aktiviti
PELAN TINDAKAN
Langkah-langkah :
i) Melibatkan diri dalam aktiviti yang dijalankan sepanjang program DPLI
ii) Menjadi sukarela sebagai ahli jawatankuasa bagi sesuatu aktiviti untuk melatih diri menjadi pemimpin
iii) Memberi arahan secara berhemah apabila memimpin supaya arahan dapat diterima dengan jelas dan disukai oleh orang bawahan
iv) Memilih role model sebagai contoh ikutan
Perancangan mengumpul data :
i) Mencari maklumat dan memilih role model yang hebat dalam kepimpinan untuk dijadikan contoh
ii) Mencatat penilaian perubahan dalam diri
PEMANTAUAN & PENILAIAN
i) Sentiasa peka dengan perubahan diri apabila terlibat dalam aktiviti yang disertai untuk dijadikan penilaian
ii) Sentiasa bertanyakan pendapat orang lain ataupun orang bawahan berkenaan keselesaan serta penerimaan mereka terhadap pendekatan kepimpinan yang digunakan untuk membuat penambahbaikan
iii) Membuat refleksi tentang cara dan pendekatan yang telah digunakan
Posted by yusnaini Abd Hamid P48654 at 11:56 PM 0 comments
:: Nota 4 - Kuliah 2 : Rekabentuk Kajian Tindakan ::
Reka bentuk kajian tindakan berbeza daripada kajian konvensional kerana ia dijalankan di sekolah untuk kegunaan dan dilakukan oleh guru-guru yang bertujuan untuk mengkaji berkaitan dengan pelbagai aspek dalam pendidikan seperti pedagogi. Ini adalah untuk memastikan proses pengajaran & pembelajaran berjalan dengan lancar.
- Rekabentuk kajian tindakan adalah berbeza berdasarkan sekolah.
- Dalam laporan akhir kajian tindakan, rekabentuk kajian tindakan diletakkan di bahagian metadologi iaitu bahan atau kaedah kajian dijalankan
- Rekabentuk kajian tindakan terbahagi kepada beberapa peringkat iaitu :
1) Tinjauan awal
2) Merancang
3) Perlaksanaan tindakan
4) Pemerhatian dan kesimpulan
5) Dapatan kajian
- Keistimewaan kajian tindakan yang membezakannya dengan kajian konvensional ialah penyelidik terlibat secara langsung dalam kajian sebagai salah satu subjek kajian

Posted by yusnaini Abd Hamid P48654 at 11:50 PM 0 comments
Sunday, April 26, 2009
:: TUGASAN 1 ::
ULASAN BUKU KAJIAN TINDAKAN
Dapatkan satu buku dalam bahasa Inggeris tentang kajian tindakan dan ulas buku tersebut berdasarkan reka bentuk kajian tindakan, pengurusan & penganalisaan data dan beri penilaian kepada buku tersebut.
FOKUS KEPADA (What, why, when, where, who, how)
- KONSEP KAJIAN TINDAKAN
- Mengapa guru perlu buat kajian tindakan
- REKA BENTUK KAJIAN TINDAKAN
- model
- sampel / participant
- seting kajian
- PROSEDUR KAJIAN TINDAKAN
- PENGUMPULAN DAN PENGANALISISAN DATA
- instrumen kajian
- teknik pengumpulan data
- teknik penganalisisan data
- ETIKA KAJIAN TINDAKAN (research ethics)
- KEBOLEHPERCAYAAN DAN KESAHAN KAJIAN TINDAKAN (Reliability & Validity)
- Penilaian Keseluruhan terhadap buku ini.
BUKU YANG DIPILIH UNTUK TUGASAN 1
Pengarang : Selva Ranee Subramaniam
Tahun terbitan : 2007
Tajuk buku : Action Research for Exemplary Science Teaching
Negeri penerbit : Shah Alam, Selangor
Nama penerbit : Karisma Publications Sdn. Bhd
Posted by yusnaini Abd Hamid P48654 at 2:28 AM 0 comments
:: NOTA 3 - Kuliah 1 : Jenis-jenis Kajian Tindakan ::
Terdapat 4 jenis kajian tindakan iaitu :
i) Kajian Tindakan Individu
Kajian yang dilakukan secara individu oleh guru dan hanya fokus dalam bilik darjah
ii) Kajian Tindakan Kolaboratif
Kajian yang dilakukan lebih daripada 2 orang samada melibatkan guru-guru dalam bidang yang sama, guru-guru dalam pelbagai subjek ataupun guru-guru dengan pihak luar.
iii) Kajian Tindakan Peringkat Sekolah
Kajian yang memfokuskan kepada satu isu yang sama di peringkat daerah
iv) Kajian Tindakan Peringkat Daerah
Kajian yang dilakukan dengan fokus kepada satu isu yang sama di peringkat daerah
Posted by yusnaini Abd Hamid P48654 at 2:20 AM 0 comments
:: NOTA 2 - Kuliah 1 : Konsep Kajian Tindakan ::
Posted by yusnaini Abd Hamid P48654 at 1:14 AM 0 comments
:: NOTA 1- Kuliah 1 : Apa itu Kajian? ::
Posted by yusnaini Abd Hamid P48654 at 12:38 AM 0 comments
:: MUKADIMAH ::
Assalamualaikum..
Blog ini diwujudkan khas untuk subjek Kajian Tindakan yang diselaraskan oleh Dr. siti Fatimah Yassin serta beberapa pensyarah lain iaitu Hajah Halimah Harun, Puan Nor Sakinah Mohamad dan Dr. Mohd. Izham Hamzah.
INSYAALLAH segala tugasan yang diberikan dapat dilaksanakan dengan sempurna di bawah bimbingan serta tunjuk ajar semua pensyarah yang terlibat.
Posted by yusnaini Abd Hamid P48654 at 12:18 AM 0 comments



